Business analyse en BPM
Door: G.J. (Gert) Zweedijk, CBAP
1 december 2016
In de vorige blogs is het vakgebied business analyse op hoofdlijnen in kaart gebracht en hebben we gezien dat het een belangrijke bijdrage levert aan het bij elkaar brengen van de drie planeten Business, IT en Directie. Middels de zogenaamde Dubbele Brugfunctie zorgen business analisten ervoor dat strategie kan worden geïmplementeerd in projecten waarin (gewenste) bedrijfsprocessen in kaart worden gebracht die als basis dienen voor software requirements. De requirements kunnen daarna zowel met business-mensen als IT-ers worden gecommuniceerd. Hierdoor kunnen software producten worden gebouwd of gekocht die goed aansluiten bij de wensen vanuit de business en die bovendien ook een bijdrage leveren aan het behalen van de organisatorische doelstellingen.
Omdat processen een belangrijke rol spelen bij business analyse, kijken we in deze blog welke inzichten het vakgebied Business Process Management (BPM) kan geven.
Paul Harmon, een autoriteit op het gebied van Business Process Management, schrijft in een van zijn blogs op BPTrends.com het volgende: “Business Analysis and Business Process Management, are, in essence, two different names for the same discipline. Both are concerned with identifying, analyzing, redesigning, and implementing improvements in business processes”. Hij voegt daar aan toe dat business analisten van oorsprong meestal een achtergrond hebben in ontwikkeling en beheer van informatiesystemen. BPM consultancy aan de andere kant vindt zijn oorsprong juist aan de business-kant van veranderingen in een organisatie. Het feit dat IT-ers zich meer en meer zijn gaan realiseren dat informatiesystemen niet op zichzelf staan maar bedrijfsprocessen dienen te ondersteunen heeft ertoe bijgedragen dat de rol ‘system analyst’ is vervangen door de meer generalistische rol ‘business analyst’. Aan de andere kant zijn BPM consultants steeds meer in aanraking gekomen met IT-systemen omdat dat meestal het middel is waarmee in kaart gebrachte veranderingen feitelijk kunnen worden doorgevoerd. Kortom: de vakgebieden business analyse en business process management zijn naar elkaar toegegroeid en hebben inmiddels een flinke overlap.
In zijn boek ‘Business Process Change’ gebruikt Harmon de BPTrends Methodology als referentiemodel. Dit model is weergegeven in de bovenstaande figuur en onderscheidt 3 niveaus voor Busines Process Management:
- Enterprise level: op dit niveau worden o.a. de organisatiedoelstellingen, strategie en procesarchitectuur opgesteld.
- Business Process Level: op dit niveau worden huidige (IST) processen in kaart gebracht en geanalyseerd. Hieruit vloeien vaak de knelpunten voort die analisten inzicht geven om te komen tot verbeterde (SOLL) procesmodellen.
- Implementation Level: op dit niveau worden de SOLL-processen geïmplementeerd.
Bron: BPTrends.com
De oplettende lezer zal wellicht zijn opgevallen dat het Enterprise Level overeenkomt met de eerste stap en het Business Process Level overeenkomt met de stappen 2 en 3 uit het plaatje van de vorige blog. De laatste stappen corresponderen met het Implementation Level van de BPTrends Methodology.
Naast de ontwikkeling of aanschaf van nieuwe IT-systemen betekent implementatie van een nieuwe werkwijze (SOLL) ook dat medewerkers begeleid en/of opgeleid dienen te worden om op een andere manier te gaan werken. Het model onderscheidt op Implementatie niveau dan ook 2 aspecten: IT development en Human Resource Development die niet los van elkaar gezien mogen worden.
Op basis van bovenstaande inzicht kan ook een onderverdeling worden gemaakt van het vakgebied business analyse in de volgende deelgebieden:
- Strategie analyse
- Proces analyse
- Product analyse
- People analyse
Ik heb ze nu op een rijtje gezet en kom hier in de volgende blogs uitvoerig op terug.