Business analyse
Business analyse is een jong vakgebied, dat nog steeds in ontwikkeling is en zich ook de komende jaren nog sterk zal ontwikkelen. In onze ogen speelt kennis hierbij een heel belangrijke rol. En omdat het vakgebied zich nog steeds ontwikkelt, ben je als (business) analist dus niet snel uitgeleerd. Een goede analist heeft in onze ogen dus een 'drive' om altijd beter te worden in zijn/haar vakgebied en heeft bovendien een mindset die gericht is op het continu verbeteren van organisaties of onderdelen daarvan.
Sleutelwoorden
Naast motivatie en de wil om continu te verbeteren draait business analyse volgens ons om twee andere sleutelwoorden: effectiviteit en communicatie. Veel agile teams zijn tegenwoordig sterk gericht op efficiëntie en daarbij komt het nogal eens voor dat producten of diensten worden ontwikkeld die niet geheel (of zelfs geheel niet) aansluiten op de bedrijfsdoelen. Hier ligt volgens ons een belangrijke rol weggelegd voor business analisten: analisten kunnen organisaties helpen effectiever te worden. Hoe je dat doet staat in de rubrieken hieronder bescheven.
Bruggenbouwers
Ook op het vlak van communicatie gaat er nogal eens iets fout in organisaties. Business analisten zijn supercommunicatoren omdat ze zowel de taal spreken van de business als van IT'ers. Bovendien zijn ze vaak in staat strategische doelen te vertalen in projecten en andersoortige initiatieven die ervoor zorgen dat die doelen ook kunnen worden behaald. Het zijn dus ware bruggenbouwers. Bruggen die van groot belang zijn om effectief te kunnen zijn als organisatie.
Om communicatie en effectiviteit zo optimaal mogelijk te maken heeft Olympic het vakgebied business analyse in vijf deelgebieden opgedeeld:
Strategieanalyse | |
Procesanalyse | |
Productanalyse | |
Personenanalyse | |
Lean & Agile |
Olympic helpt jouw organisatie te verbeteren door te focussen op een van deze deelgebieden of een combinatie daarvan.