Modelling Business Processes (BCS) - Zelfstudie
Deze training is een vervolg op de Business analysis foundation en neemt je mee in de wereld van Business Process Management (BPM). Steeds meer bedrijven zien in dat procesgericht werken leidt tot meer efficiëntie en flexibiliteit in de organisatie. Voor bedrijven die opereren in een zeer dynamische omgeving kan BPM zelfs van levensbelang zijn. In de eerste plaats leer je wat ‘procesdenken’ inhoudt. Het is van groot belang dat je je als (business) analist zo goed mogelijk kunt verplaatsen in de business. Procesdenken is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Na de proces-awareness wordt in de training de stap gezet naar het onderwerp ‘procesmodelleren’, dat het zwaartepunt vormt van deze training. Je leert processen te modelleren op drie niveaus: organisatieniveau, bedrijfsprocesniveau en taakniveau. De training bereidt je voor op het 'Modeling Business Processes' examen van het BCS.Doelstelling
De cursist heeft na deze training kennis en begrip van diverse principes en -technieken voor procesmodellering en kan deze ook toepassen in de praktijk. De cursist kan na deze training:- het belang begrijpen van het modelleren van bedrijfsprocessen (het gebruik van procesmodellen om de interne processen te beschrijven, de betekenis van proceshiërarchie en technieken om deze te beschrijven, waarom procesmodellering een belangrijke vaardigheid is van de business analist in het ondersteunen van verandering).
- primaire processen (kernprocessen) op organisatieniveau modelleren;
- bedrijfsprocessen op procesniveau modelleren, waarbij alle elementen worden getoond tussen start events en end events.
- taken documenteren en analyseren.
- gap-analyse doen bij het verbeteren van bedrijfsprocessen.
Examen
Deze cursus bereidt deelnemers voor op een 75 minuten durend Engelstalig examen bestaande uit 40 meerkeuzevragen op basis van minicases. Het examen wordt aangeboden door EXIN in samenwerking met BCS (British Computer Society). Als je dit examen haalt ontvang je het certificaat 'Modeling Business Processes’. Het is een van de keuzemodules voor het behalen van het International Diploma in Business Analysis van het BCS. In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Procesdenken
De training start met een definitie van een proces. Je leert het verschil tussen procesdenken versus silodenken en je maakt kennis met CMMI.
Drie niveaus
Je leert vervolgens 3 niveaus voor procesmodellering:
- Modellering op organisatieniveau
- Modellering op bedrijfsprocesniveau
- Modellering op taakniveau
Procesmodellering op organisatorisch niveau
Op het hoogste niveau worden bedrijfsprocessen weergegeven middels waardeketens (value chain). Voor iedere productgroep of dienstgroep wordt een waardeketen in kaart gebracht. Ook is op dit niveau aandacht voor de bergippen value proposition en process map.
Procesmodellering op bedrijfsprocesniveau
Op het tweede niveau worden waardeketens verder uitgewerkt in bedrijfsprocesdiagrammen die de taken laten zien plus de uitvoerende afdelingen van een organisatie. Je leert Business events (internal, external en time-based events) te vinden die ten grondslag liggen aan ieder bedrijfsproces. Op dit niveau wordt gebruik gemaakt van de procesmodelleringtechniek BPMN 2.0 (Business Process Modeling Notation). Je maakt kennis met de begrippen: pool, lane, start event, end event, task, subprocess, sequence flows, message flows, parallel & exclusive gateways, data objects en text annotation.
Business Rules
Een ander onderdeel van modellering op bedrijfsprocesniveau is Business Rules. In dit deel van de training leer je op welke wijze business rules kunnen worden weergegeven, bijvoorbeeld tekstueel, als beslissingstabel of in een BPMN-diagram.
Procesmodellering op taakniveau
Op het derde niveau worden taken gedetailleerd uitgewerkt in werkinstructies (voor handmatige taken) dan wel use case beschrijvingen (i.g.v. een taak waarbij interactie met een informatiesysteem wordt gevoerd).
Procesanalyse
Nadat de huidige processen in kaart zijn gebracht kunnen ze geanalyseerd worden. Uit analyse blijkt vaak dat processen niet efficiënt genoeg zijn en wellicht knelpunten en/of verspillingen bevatten. Procesanalyse is dan ook een belangrijke stap naar procesverbetering.
Performance
Een belangrijk onderdeel van de procesanalyse is het meten van de prestaties van de afzonderlijke taken maar natuurlijk ook de prestatie van het gehele proces. Door performance te vergelijken met key performance indicators (KPI’s) kunt u bepalen of een proces efficiënt is of niet.
Procesverbetering
Na de analyse kunnen verbeteringen worden doorgevoerd waardoor het proces efficiënter wordt uitgevoerd dan voorheen.
« agenda overzicht